شرایط ثبت نام دانش آموزان جهشی 96 – 97

در رابطه با جهش تحصیلی سوالات متفاوتی توسط دانش آموزان و اولیاء آنها مطرح می شود.منظور از جهش تحصیلی چیست؟ جهش تحصیلی به این معناست که این امکان وجود دارد که بدون گذراندن یک سال تحصیلی، یک پایه تحصیلی را طی کرد.اما در همین ابتدا پرسش های دیگری هم مطرح می شود.برای مثال جهش تحصیلی در چه پایه هایی امکان پذیر است؟ چطور مطمئن شویم که دانش آموزان می توانند جهش تحصیلی داشته باشند؟ شرایط ثبت نام در آزمون جهشی چیست؟ نحوه ثبت نام و تاریخ برگزاری آزمون به چه صورت است؟ و دیگر سوالاتی که در این مقاله یک به یک توضیح خواهیم داد.برای پاسخ به اولین سوال لازم است بدانید که امکان جهش تحصیلی در مقطع ابتدایی امکان پذیر است اما در پایه اول این امکان وجود ندارد.

برخی از والدین با توجه به توانایی های فرزندانشان متوجه این موضوع می شوند که هوش ذهنی آنها فراتر از دیگر همسن و سال هایشان است و احساس می کنند که می توانند برای جهش تحصیلی دانش آموزان اقدام نمایند.در این صورت والدین می توانند این مسئله را با مدیران مدرسه در میان بگذارند و در صورت داشتن شرایط علمی لازم برای جهش تحصیلی فرزندانشان اقدام نمایند.از مهمترین شرایط جهش تحصیلی دانش آموزان؛ پذیرفته شدن در ارزیابی ذهنی (آی کیو بالای 120 دانش آموز )،داشتن کارنامه ای با نمرات خیلی خوب در دروس و قبولی در آزمون مربوط به جهش تحصیلی می باشد.در ادامه مطلب به طور کامل شرایط ثبت نام جهش تحصیلی را توضیح داده ایم.

 
 

زمان و شرایط ثبت نام جهش تحصیلی 96 – 97

جهش تحصیلی از پایه های “دوم به چهارم” “سوم به پنجم” و “چهارم به ششم” صورت می گیرد.اما آگاهی از زمان و نحوه ثبت نام جهش تحصیلی در این پایه ها از مواردی است که بسیار مورد سوال قرار می گیرد که در این مطلب به تمامی سوالات پاسخ خواهیم داد.زمان در نظر گرفته شده برای ثبت نام جهش تحصیلی در اوایل اردیبهشت ماه می باشد که تا با آزمون های خرداد ماه تداخلی پیدا نکند.البته پیش از ثبت نام اطلاع رسانی توسط مدیر مدرسه انجام می شود.اما دانش آموزان در چه صورت امکان ثبت نام جهش تحصیلی را خواهند داشت؟ توجه داشته باشید که شرایط علمی دانش آموزان برای جهش تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد. به طوری که نمرات دانش آموزان باید در همه دروس خیلی خوب باشد. ضمن اینکه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دانش آموزان تست هوش نیز گرفته می شود تا میزان آمادگی تحصیلی دانش آموزان را برای ثبت نام جهش تحصیلی بررسی کنند.

 

 آیا جهش تحصیلی از پایه اول به سوم ابتدایی صحت دارد ؟!! 

یکی از موضوعاتی که بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها خواهان آگاهی از آن هستند این است که آیا جهش تحصیلی دانش آموزان از پایه اول به سوم ابتدایی صحت دارد ؟ یا خیر.همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد جهش تحصیلی دانش آموزان از پایه های “دوم به چهارم” “سوم به پنجم” و “چهارم به ششم” صورت می گیرد.اما به گفته رئیس آموزش و پرورش استثنایی تهران در سال جاری برای اولین بار امکان جهش تحصیلی از پایه “اول به سوم” امکان پذیر شده است و نحوه و مراحل ثبت نام و همچنین تاریخ برگزاری آزمون همانند سال های گذشته خواهد بود و طبق این طرح دانش آموزان مقطع ابتدایی می توانند برای جهش تحصیلی از پایه های “اول به سوم” “دوم به چهارم” “سوم به پنجم” و “چهارم به ششم” اقدام نمایند.

جهش تحصیلی از کلاس چهارم به ششم چه شرایطی دارد؟

در رابطه با دانش آموزان متقاضی جهش تحصیل از پایه چهارم به ششم لازم است بدانید که پرونده این دانش آموزان به‌ صورت موردی به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش ارسال می شود.ضمن اینکه زمان انجام پذیرش، ثبت‌نام و ارزیابی متقاضیان از نیمه دوم خرداد تا نیمه دوم مرداد ادامه دارد و داشتن نمرات خیلی خوب در کارنامه، پذیرفته شدن در مرحله ارزیابی ذهنی،کسب نمره قبولی در آزمون جهشی که در شهریور ماه برگزار خواهد شد از شرایط جهش تحصیلی دانش آموزان خواهد بود. زمان ثبت نام جهش تحصیلی از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و دانش‌آموزان باید در این زمان تقاضای جهش تحصیلی خود را به مدیران مدارس ارائه دهند، تا پس از صدور کارنامه نهایی، از 15 خرداد ماه مدیران مدارس اقدامات لازم را برای ثبت نام این دانش‌آموزان انجام دهند.

 
 

نحوه و مراحل ثبت نام در جهش تحصیلی 96 – 97

ثبت نام دانش آموزان در جهش تحصیلی علاوه بر شرایط علمی ،مراحلی هم دارد که باید طی شود.یعنی دانش آموزان که قصد ثبت نام در جهش تحصیلی را دارند باید درخواست کتبی خود را به مدیر مدرسه ارائه دهند.اما چه مدارکی باید به اداره آموزش و پرورش منطقه ارائه شود؟ توجه داشته باشید که گزارش تحصیلی از سوی معلم مربوطه و همچنین موافقت مدیر و شورای مدرسه که میزان توانمندی و آمادگی دانش‌آموز را برای شرکت در ارزیابی جهش به پایه بالاتر تایید کرده باشند و همچنین کارنامه تحصیلی دانش‌آموز از جمله مدارکی است که باید به اداره آموزش و پرورس منطقه ارائه شود.پس از این مراحل برای مشخص شدن اینکه آیا دانش آموزان امکان شرکت در آزمون جهشی را دارد یا خیر، میزان آی کیو دانش‌آموز را بر اساس معیارهای استاندارد مورد ارزیابی قرار می دهند و بر اساس این ارزیابی ذهنی در صورتی که آی کیو دانش‌آموز بالای 120 باشد، اجازه شرکت در آزمون برای دانش آموز صادر می شود.

پس ازمرحله  ارزیابی ذهنی نتایج به اداره آموزش و پرورش استان ارسال می شود و در صورتی که توانمندی هوشی دانش‌آموز تایید شود این امکان وجود دارد تا دانش آموز بنابر مقررات آیین‌نامه پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی در ارزشیابی تحصیلی حداکثر تا پایان شهریور شرکت کند و در صورتی که موفق به کسب امتیاز لازم شد،برای تحصیل در پایه بالاتر اقدام نماید.